Ludsketelo.sk

Switch to desktop

Dobré vedieť o menopauze

Ohodnotiť túto položku
(2 hlasov)

Väčšina žien začína zažívať príznaky menopauzy skoro predtým, ako sa toto obdobie v ženskom živote dostaví. Tieto zmeny sú výsledkom nerovnováhy hormónov. Ak narazíte na niektoré, alebo všetky z nasledujúcich príznakov, poraďte sa s lekárom, je pravdepodobné, že menopauza je na blízku.

-Suchá koža alebo vlasy
-Ťažkosti so sústredením
-Zrýchlený srdcový tep
-Návaly horúčavy
-Nespavosť alebo prerušovaný spánok
-Nepravidelná menštruácia
-Popudlivosť
-Výpadky pamäte
-Náladovosť
-Problémy s močovým systémom (časté močenie alebo inkontinencia)
-Vaginálna suchosť

Päť tipov, ako prejsť touto zmenou jednoduchšie

Niektoré ženy prechádzajú touto zmenou bez toho aby si uvedomili, že k tomu vôbec dochádza, iné také šťastie nemajú. Tu je päť tipov pre jednoduchší prechod. 

 

1. Uvedomte si, že prechod je prirodzená zmena, rovnako ako puberta. Našťastie tento prechod nastáva v staršom veku, ako puberta a tak je jej zvládanie omnoho jednoduchšie. Uvedomte si, že menopauza je čas zmeny, a to nielen vo svojom tele, ale aj vo svojom živote.

2. Nájsť dobrého doktora, a to internistu aj gynekológa. Uistite sa, že máte dobrú obojsmernú komunikáciu (to znamená, že vy a váš lekár načúvate jeden druhému, a že sa budete cítiť pohodlne so svojím lekárom).

3. Prehodnoťte svoj ​​životný štýl. Vaše telo je teraz ešte menej tolerantné, čo sa môže prejaviť aj na telesnej hmotnosti, a vplyv zlých návykov sa môže ukázať v podstatne väčšom meradle, najčastejšie na zdraví. Vytvorte si zdravší jedálniček, aby ste posilnili svoju imunitu, udržali ste si optimálnu telesnú hmotnosť, cvičte pravidelne, vyhnite sa fajčeniu, a nezabúdajte na dostatok spánku.

4. Ak si to nežiadajú iné okolnosti, aspoň raz ročne navštívte gynekológa z dôvodu preventívnej prehliadky.  Sledujte sprievodné príznaky, ktoré máte (fyzické i duševné) a diskutujte o nich s lekárom.

5. Majte trpezlivosť sama so sebou. Nájdite spôsob, ako relaxovať a znížiť stres. Stres zintenzívňuje mnoho príznakov menopauzy a znižuje telesnú imunitu voči chorobám. Urobte si čas pre seba, na návštevu priateľov, zúčastnite sa lekcií jogy, chodte na prechádzku, robte proste niečo, pri čom sa budete cítiť dobre.

Ako sa vysporiadať s návalmi horúčavy počas menopauzy

Ženy v menopauze často trpia návaly horúčavy, náhle a intenzívne vlny tepla dokážu poriadne potrápiť nejednu ženu. Postupujte podľa týchto ukazovateľov na zníženie návalov a ich účinkov:

-Pravidelne cvičte. Iba jednu z 20 žien, ktorá pravidelne cvičí, a predtým mala tieto problémy s návalmi horúčavy ju aj po cvičení u nej aj naďalej pretrvávajú.
-Zapnite ventilátor, alebo sa v noci odkryte, aby ste zabránili prebúdzaniu kvôli nočnému poteniu. Namiesto použitia jednej ťažkej deky, alebo periny, použite list niekoľko tenkých prikrývok, odstráňte alebo pridajte vrstvy podľa potreby.
-Vyhnite sa kofeínu a alkoholu, koreneným jedlám a teplým nápojom. Tie môžu vyvolať návaly horúčavy pri jedálenskom stole.
-Znížte úroveň stresu cvičením, alebo vykonávaním relaxačných techník.
-Šaty noste vo vrstvách, tak aby ste v prípade potreby mohli určité vrchné časti vyzliecť.

Tri etapy menopauzy

Obdobiu menopauzy predchádza obdobie zvané ako premenopauza. Ženy pred menopauzou nevykazujú žiadne príznaky menopauzy: obdobie je normálne, a ničím nezvyčajným sa neprejavuje, hladiny hormónov sú stabilné. Prvá z troch fáz prechodu je perimenopauza, potom prechod, a konečná fáza je menopauza:

Perimenopauza: Doslovne, "okolo menopauzy." V rokoch pred menopauzou, kedy hladiny hormónov kolísajú a obdobia sú nepravidelné. Perimenopauza môže trvať až 10 rokov, než sa toto obdobie úplne zastaví, ale obvykle príznaky trvajú iba štyri alebo päť rokov.

Menopauza: Technicky vzaté, menopauza začína rok po poslednej menštruácií a označuje koniec plodnosti.
Chirurgická menopauza, alebo indukovaná menopauza nastane, keď sú vaječníky chirurgicky odstránené.
Predčasná menopauza nastáva, keď menopauza nastáva v nezvyčajne mladom veku (napríklad v tridsiatych rokoch). Predčasná menopauza zvyšuje riziko osteoporózy a zvyšuje cholesterol pomerne skoro v živote.

Postmenopauza: V rokoch po menopauze, keď vaječníky už nie sú funkčné. To je doba, kedy zdravotné stavy spojené s dlhými obdobiami nízkej hladiny estrogénu (osteoporóza a kardiovaskulárne ochorenia), sa v živote objavujú najčastejšie.

Naposledy zmenené

Súvisiace položky (podľa značky)

Pre písanie komentárov sa prihláste

LudskeTelo 2011 © Všetky práva vyhradené.

Top Desktop version