Príčiny stresu a 6 tipov, ako sa ho zbaviť

publikované , aktualizované 20. 10. 2022

Stres negatívne ovplyvňuje naše zdravie aj celý život. Preto je dôležité osvojiť si metódy, ako ho zmierniť. V dnešnej dobe sú na nás neustále kladené vyššie nároky, čo nás dostáva do stresu čoraz častejšie. Digitálna doba internetu tomu navyše nepomáha.

Najčastejšie príčiny stresu

Obvyklými stresovými faktormi – stresoryfyzikálne faktory , ako je prudké svetlo, nadmerný hluk, nízka alebo vysoká teplota. Hlavnými psychickými faktormi je pocit zodpovednosti, napríklad za nezaplatené účty a strach z nedostatku peňazí, práce alebo škola, hlavne skúšky, termíny úloh, jazda v aute v dopravnej špičke, frustrácia, nesplnené očakávania, choroby alebo napríklad rastúci vek a starnutie. Pozrime sa, ako zvládať stres a čo pomáha .

6 tipov, ako sa zbaviť stresu

1. Meditáciou proti stresu – vytvorte si ranný rituál

Meditácia slúži na prebudenie nových nervových spojení i transformáciu mozgových oblastí. Podľa vedcov dokonca mení štruktúru mozgu, znižuje obvyklé vzorce stresu a podporuje vnútorný pokoj. Zbaví vás ťažkostí s pamäťou a učením. Prehĺbi empatiu a sebavedomie. Zníži pocit úzkosti a prehĺbi pocit pokoja. Ticho prekoná hlučné a rušivé myšlienky v mysli a stav pokojnej bdelosti vedie k hlbokému odpočinku . Žite prítomným okamihom a neriešte minulosť ani budúcnosť, ktoré neovplyvníte.

  • Zníži sa srdcová frekvencia
  • Normalizuje krvný tlak
  • Prehĺbi dýchanie
  • Zníži produkcia stresových hormónov, vrátane kortizolu a adrenalínu
  • Účinnejšie sa využije kyslík v tele
  • Posilní sa imunita
  • Zníži sa zápaly v tele
  • Telo obnoví stav rovnováhy a zdravia

2. Relaxácia proti stresu

Relaxácia a celý rad relaxačných techník uvoľní telo i myseľ. Pravidelné relaxačné rituály pomôžu proti stresu. Môže to byť pravidelná návšteva wellnes, sauny, vírivky, masáže alebo prechádzka vonku na čerstvom vzduchu . V živote nejde len pracovať a riešiť problémy. Treba si uvedomiť, čo naozaj v živote potrebujeme. Či potrebujeme zarobiť toľko peňazí a toľko ich zase minúť. Či nám viac slobody, voľnosti i pokoja neprinesú skôr chvíle, ktoré namiesto práce strávim tým, čo naozaj robíme radi .

3. Cvičením proti stresu

Pri cvičení dôjde k zlepšeniu fyzickej kondície i imunity, zmierneniu stresu a úzkosti a zlepšeniu fyzického i duševného zdravia. Štúdie dokazujú, že cvičenie znižuje únavu, zlepšuje bdelosť, koncentráciu aj kognitívne funkcie. Cvičenie, pohyb a každá fyzická aktivita produkuje endorfíny a ďalšie hormóny šťastia ako je serotonín , dopamín v mozgu, ktoré pôsobia ako prírodné lieky proti bolesti, zlepšujú spánok a znižujú stres. Pravidelné aeróbne cvičenia znižujú napätie, stabilizujú náladu, zvyšujú sebavedomie. Už 5 minút pomáha proti stresu a úzkosti. Pomáha svižná chôdza, tanec, beh, plávanie, pilates, joga a podobne. Napríklad joga zníži stres , krvný tlak aj srdcovú frekvenciu .

4. Naordinujte si smiech

Pokojne sa pozerajte na bezduché komédie a smejte sa. Smiech vyvoláva v tele zdravé fyzické a emočné zmeny, posilňuje imunitný systém, zlepšuje náladu, znižuje bolesť a chráni pred stresom. Humor odľahčuje ťažké bremená, zaháňa starosti aj problémy, inšpiruje a spája nás s ostatnými. Udržuje dobrú náladu a duševnú pohodu, uvoľňuje hnev a negatívne emócie a pomáha pri procese odpúšťania. Smiech a pozitívna nálada je spôsob, ako byť v živote šťastný a mať spokojnejší život.

5. Počúvanie relaxačnej a meditačnej hudby

Počúvanie hudby má veľmi hlboké relaxačné účinky na naše telo aj myseľ. Pomaly stimulovaná inštrumentálna hudba znižuje krvný tlak, srdcovú frekvenciu i produkciu stresových hormónov ako je napríklad kortizol . Účinnosť meditačnej a relaxačnej hudby na zníženie stresu je preukázateľne vedecký dokázaná . Hudba vám pomôže dosiahnuť vnútornú harmóniu a rovnováhu . Veľmi upokojujúce môžu byť aj zvuky prírody, ako je dážď, šumenie mora alebo spev vtákov. Upokojíte telo aj myseľ.

6. Hlboké dýchanie

Povrchný dych môže napáchať veľké škody. Hlboké dychové cvičenia zmiernia stres. Výskumy ukazujú, že dychové techniky sú nielen účinné, ale aj ľahko naučiteľné a použiteľné praktický kedykoľvek a kdekoľvek . Prirodzené dýchanie zahŕňa bránicu , čo je veľký sval v bruchu. Keď sa nadýchnete, brucho by sa malo rozšíriť do všetkých strán. Keď vydýchnete, brucho by malo klesnúť. Nezdvíhajú sa pri tom ramená. Jednoduché cvičenie na zlepšenie dýchania do bránice zmierni stres a celkovo zlepší život .

Vložiť komentár