Čo sú to zásadité potraviny a aké majú účinky?

publikované , aktualizované 20. 10. 2022

Potraviny delíme na kyselinotvorné a zásadité. Obe skupiny potravín majú rôzny vplyv na organizmus a metabolizmus. Určujúca pre nich však nie je chuť. Naučte sa rozlišovať kyslé a zásadité potraviny.

Čo sú to zásadotvorné potraviny?

Zásadotvorné potraviny sa radia medzi tie, ktorých by sme mali konzumovať oveľa viac , pretože sú zdravé a neprekysľujú telo. Konzumáciu kyselinotvorných potravín by sme mali obmedziť a ochrániť sa pred ochoreniami, ako sú choroby kostí, zubov aj kĺbov, srdca, žalúdka a kože, cukrovka, zhubné nádory a zápal obličiek.

Účinky zásaditých potravín

Ideálny pomer zásaditých a kyslých potravín je 80:20 . Hlavný podiel našej potravy sa však skladá z kyselinotvorných potravín. Preto je potrebné zaradiť oveľa viac zásaditých potravín a dostať organizmus zase do rovnováhy . Dbajte na správny pomer a konzumujte kyslé a zásadité potraviny v správnom pomere.

Zásadité potraviny sú základom odstránenia prekyslenia tela. Vie neutralizovať pôsobenie kyselinotvorných potravín a pomáhajú navrátiť organizmu stratenú rovnováhu. V prípade acidózy sa odporúča, aby vo zvýšenej miere konzumovali zásadité potraviny a kyselinotvorných sa vyvarovali.

Ich vplyv pri prekyslení organizmu

V súčasnej dobe konzumujeme hlavne kyselinotvorné potraviny. Pokiaľ k tomu pridáme veľa stresu a málo pohybu , vytvárame v tele chemickú nerovnováhu . Hladina pH v bunkách a telových tekutinách ovplyvňuje všetky procesy v organizme. Vďaka zásadotvorným potravinám môžeme telo zase dostať do rovnováhy .

Prekyslenie tela prezradí:

  • Obliečka na jazyku a plesne
  • Suché a lámavé vlasy s lupinami a vypadávanie vlasov
  • Lámavé alebo zväčšené nechty
  • Bledá, suchá až popolavá pleť s predčasnou tvorbou vrások
  • Nervozita, nepokoj a podráždenosť
  • Únava
  • Bolesť kĺbov
  • Pálenie záhy
  • Rakovina
  • Obezita
  • Ekzém

Najviac zásadité potraviny

Takmer všetky potraviny rastlinného pôvodu, okrem obilnín a niektorých strukovín, sú zásadité.

  • surová zelenina
  • surové ovocie
  • zemiaky
  • naklíčené semená
  • sója
  • biela fazuľa
  • hrozienka
  • mak
  • bylinné čaje
  • korenie a bylinky
  • orechy a mandle
  • semienka
  • droždie
  • celozrnné pečivo, grahamový a ražný chlieb, celozrnné cestoviny i ryža natural
  • pšeno, krúpy, krupica, kuskus, sója
  • niektoré mäso – hovädzie filé, husacie prsia, morčacie mäso, sliepky, srnčie stehno, teľacie filé a stehno, platesa, ustrice
  • aspik a želatína

Neutrálne potraviny

  • mlieko – mierne zásadité
  • rastlinné oleje – neutrálne
  • včelí med – neutrálny

Niektoré kyselinotvorné potraviny

Takmer všetky potraviny živočíšneho pôvodu, okrem mlieka a jogurtov, sú kyslé.

  • živočíšne tuky
  • obilniny, takmer všetko najmä biele pečivo
  • vajcia
  • hrach
  • šošovka
  • cukor
  • čokoláda
  • čaj
  • káva
  • kakao
  • alkohol

Ako dostať telo do rovnováhy a čo najčastejšie jesť a piť

  • Čistú vodu, najlepšie ionizovanú
  • Zeleninové vývary
  • Potraviny rastlinného pôvodu
  • Nesladené 100% čerstvej ovocnej šťavy, najlepšie riedenej vodou
  • 100% čerstvej zeleninovej šťavy
  • Bylinné čaje

Aké potraviny je potrebné obmedziť alebo úplne vylúčiť

  • Výrobky z bielej múky a sladké pečivo
  • Syry, hlavne pikantné
  • Mäsové vývary
  • Mäso a vnútornosti
  • Cukor a potraviny obsahujúce cukor
  • Sladké malinovky, perlivé a ochutené minerálne vody
  • Kávu a alkohol

Čistá neperlivá voda je najzdravší nápoj

Čistá neperlivá voda je najlepší a najzdravší spôsob ako zaistiť hydratáciu tela, zahnať smäd, odkysliť organizmus a zbaviť ho toxínov a jedov . Odporúča sa piť najmä voda z vodovodu, najlepšie bez chlóru, ionizovanú alkalickú – zásaditú vodu a nesýtené pramenité vody. Aj minerálnu vodu si vyberajte neperlivú. Vodu je dobré dochutiť pár kvapkami citróna , ktorý jej urobí zásadotvornejší .

Ako odkysliť telo

  • Obmedzte konzumáciu kyselinotvorných potravín
  • Jedzte denne dostatok ovocia a zeleniny
  • Denne v priebehu dňa vypite aspoň 2 litre čistej vody
  • Obmedzte pitie alkoholu a fajčenie cigariet
  • Obmedziť vyprážané, fritové a konzervované potraviny
  • Dôkladne žujte každé sústo
  • Zhlboka dýchajte, nadýchujte sa aj vydychujte
  • Dostatočne spite, pravidelne športujte a obmedzte stres

Zásadotvorné potraviny a chudnutie

Zásadotvorné potraviny sú napospol rastlinného pôvodu a majú skvelý vplyv na správnu životosprávu. Pomôžu vám váhu zredukovať . Pokiaľ ale chcete naozaj schudnúť , rozdeľte si denný príjem bielkovín a sacharidov a zaistite si dostatok pohybu . Môžete si tiež najať trénera a nechať zostaviť jedálniček na mieru.

Vložiť komentár