Čo je kolagén a aké sú jeho najlepšie účinky?

publikované , aktualizované 24. 11. 2022

V tele sa nachádza niekoľko typov bielkovín. Tretinu z nich tvorí kolagén, bielkovina mladosti, teda jeden z najdôležitejších vo vode nerozpustných proteínov, ktorý je súčasťou spojivových a podporných tkanív, chrupaviek, kostí a väzov. Napomáha k správnemu fungovaniu pohybového aparátu, zdraviu pokožky, vlasov, nechtov, zubov i ďasien.

Čo je kolagén?

Štruktúra kolagénu pripomína pravotočivú špirálu s tromi závitmi a skladá sa z viacerých aminokyselín . Dominuje glycín , ktorého je v kolagéne33,5%. Prolín tvorí 12% kolagénu , hydroxyprolín tvorí 10% , ďalej hydroxylyzín a ďalšie. Prevažnú časť kolagénu si organizmus syntetizuje sám pomocou buniek spojivových tkanív. Proces syntézy prebieha vo vnútri bunky aj mimo nej a delí sa do 3 základných krokov.

Pre α- reťazec

V ribozómoch endoplazmatického retikula sa podľa krátkeho úseku mRNA syntetizuje kolagénový pre α- reťazec . Potom v spolupráci s vitamínom C dochádza k hydroxylácii lyzínu a prolínu , nastáva glykosylácia a vzniká prokolagén .

Prokolagén

Skladá sa z 3 reťazcov prokolagénu vytvárajúcich pravotočivú trojzávitnicu a prechádzajú do Golgiho komplexu , kde sa do syntézy zapoja sekrečné vezikuly . Tie obalia vlákna protokolagénu a transportujú von z bunky cez bunkovú membránu.

Tropokolagén

Proces syntézy končí mimo bunky , odštiepením koncových častí alebo registračných peptidov z prokolagénu a vznikne tropokolagén . Jeho usporiadaním ďalej vznikajú kolagénové fibrily a tvoria kolagénové vlákna .

Typy kolagénu v ľudskom tele

V tele máme asi 27 rôznych typov kolagénov . Tie sa líšia funkciou aj štruktúrou. Na základe nej sa delí do 7 skupín . Najdôležitejšie sú kolagény typu I, II, III, IV a V.

Kolagén typu I

Vytvára vlákna a patrí do skupiny fibrilárnych kolagénov . Je najrozšírenejší v tele, hlavne v kostiach , kde má 90% podiel. Je aj v šľachách, koži, väzive aj rohovke .

Kolagén typu II

Fibrilárny kolagén , ktorý tvorí kĺbovú a elastickú chrupavku . Nájdete ho v sklovci, očnom bielku a rohovkovom epiteli .

Kolagén typu III

Je hlavne v tkanivách , ktorých súčasťou je aj kolagén typu I, teda v pokožke, cievach, slezine, pľúcnych tkanivách a hladkých svalových vrstvách pre oporu a ochranu.

Kolagén typu IV

Je kľúčovou zložkou bazálnych membrán a radí sa do nefibrilárnych typov kolagénov. Má podobu rozvetvených sietí poskytujúcich oporu bazálnym laminám epitelu .

Kolagén typu V

Svojím zložením sa podobá kolagénu typu IV a nájdete ho v kostiach , medzibunkovej hmote, pľúcach, pečeni i placente.

Najlepšie účinky kolagénu

Pohybový aparát

Bolesti kĺbov , šliach a svalov nás trápia hlavne po 50. rokoch veku. Často ide o osteoartrózu . Pomáhajú výživové doplnky s obsahom prírodného kolagénu typu II . Preto kolagén na kĺby zvyšuje aj ich hybnosť, znižuje bolesti, zápaly aj opuchy.

Pokožka

Elastín zaisťuje pružnosť pokožky a kolagén pevnosť a hydratáciu . S pribúdajúcimi rokmi dochádza k zvýšenej degradácii oboch zložiek, tvoria sa vr ásky, suchá a dehydratovaná pokožka. Kolagén na pleť pôsobí ako elixír mladosti.

Vlasy

Kolagén má pozitívny vplyv aj na vlasy. Pomáha na krehké, lámavé aj nadmerne vypadávajúce vlasy . Aminokyseliny podporia tvorbu bielkovín vo vlasových korienkoch , spomalia sa ich vypadávanie a zvýšia rast. Užívaný kolagén na vlasy dodá výživu aj vlasovým folikulom zodpovedným za tvorbu pigmentu a pôsobí proti šediveniu .

Nechty

Kolagén priaznivo ovplyvňuje rast a lámavosť nechtov . Stojí teda rozhodne za vyskúšanie. Zmierňuje aj bolesti zubov a ďasien aj náchylnosť na zápalové ochorenia.

bobuľové ovocie

Zdroje kolagénu

Staviť môžete okrem potravín aj na výživové doplnky s obsahom kolagénu, kolagénové solárium , kolagénové injekcie aj kolagén v krémoch .

Listová zelenina

Obsahuje chlorofyl s antioxidačnými účinkami. Chráni nás pred UV žiarením a zabraňuje degradácii kolagénu . Vitamín C stimuluje tvorbu kolagénu a pokožka zostáva pevná a pružná.

Červené ovocie

Je zdrojom antioxidantov , ktoré udržia pokožku v kondícii , spomalia prejavy starnutia a stimulujú tvorbu kolagénu . Ide o jablká, pomaranče, čerešne, jahody, maliny i ríbezle.

Vlašské orechy, tekvicové a ľanové semienka

Zdroj zdravých tukov a zinku na normalizáciu hladiny cukru v krvi a zabraňovanie degradácie kolagénu . Ľanové semienka sa odporúča pomlieť pre lepšie vstrebanie.

Fazuľa a sója

Vo fazuliach dominuje kyselina hyalurónová na vyhladenie vrások a regeneráciu pleti. Sójové mlieko obsahuje špeciálny hormón genistein podporujúce tvorbu kolagénu a pevnosť pokožky.

Olivy

Zelené a čierne olivy sú zdrojom síry . Tá pomáha na mastnú pleť a akné a je potrebná pri syntéze nového kolagénu.

Morčacie mäso

Hlavne morčacie mäso z farmy obsahuje karnozín zabraňujúci tvorbe vrások , dodávajúci pleti pružnosť a pevnosť . Vhodná je aj konzumácia ostatných druhov mäsa, bravčového a hovädzieho. Rybí kolagén je tiež prospešný. Ryby sú jeho výborným zdrojom.

Hydrolyzovaný kolagén

Hydrolyzovaný kolagén, teda štiepený kolagén je stráviteľnejší , lepšie sa vstrebáva a využije. Kolagén v jeho prirodzenej želatínovej forme nedokáže telo štiepiť a efektívne využiť. Hydrolýzou dochádza k skráteniu molekulových reťazcov , odstráneniu želírujúcich vlastností a dobrej rozpustnosti vo vode. Hydrolyzovaná forma kolagénu je najefektívnejšou formou kolagénových suplementov . Rybí kolagén alebo aj morský kolagén v rozpustnej forme sa lepšie vstrebáva ako napríklad bravčový.

 

Vložiť komentár