Ašvaganda čiže Withanie snodárna: Účinky na spánok a stres

publikované , aktualizované 6. 10. 2022

Pokiaľ práve prechádzate stresujúcim obdobím, je pochopiteľné, že sa snažíte prísť na to, čo by vám mohlo od vašich problémov trochu uľaviť. Keďže nie vždy je možné prítomnosť stresora vo vašom živote ovplyvniť, môžete vyskúšať bylinku, ktorej sa hovorí Ašvaganda. Čo všetko vie? Na to sa spoločne pozrieme nižšie.

Stres je reakcia tela na niečo, čo považuje za hrozbu. Príroda nás takto vybavila kvôli tomu, že v život ohrozujúcej situácii nemôžeme premýšľať nad tým, čo máme robiť, ale musíme začať rýchlo konať. Ide teda o automatickú reakciu, ktorá nám velí buď bojovať, alebo utiecť. (Niektorí ľudia reagujú na stres aj tým, že jednoducho zamrznú. Čo môžeme vidieť aj v prírode, kde sa môžu mláďatá nehybne skrývať pred predátorom v tráve.)

Problém je ale v tom, že nie vždy sa môžeme zakódovaným reakciám podvoliť. Ľudia si vymysleli niečo, čomu sa hovorí etiketa a slušné správanie, takže svojho protivného šéfa nemôžeme pretiahnuť na porade kyjom po hlave. Tiež len s malou pravdepodobnosťou vybehnete z auta pri dopravnej zápche a necháte ho stáť na mieste. To jednoducho jednoducho nejde.

Aké účinky vám môže vo chvíľach napätia ponúknuť bylinka Ašvaganda?

Účinky Ašvagandy

Ašvaganda, alebo aj Withanie snodárna, sa dlhodobo používa v indickej Ajurvéde. Z toho vyplýva, že má schopnosť harmonizovať niektoré z pochodov, ktoré sa odohrávajú vo vašom tele.

Ašvagande sa pripisuje schopnosť:

  • Zlepšovať atletický výkon
  • Zlepšovať mentálne rozpoloženie (predovšetkým v prípade depresie)
  • Podporovať mužskú plodnosť
  • Podporovať normálnu hladinu testosterónu u mužov
  • Redukovať hladinu krvného cukru
  • Redukovať zápaly
  • Zlepšovať pamäť a činnosť mozgu
  • Podporovať pokojný spánok

Ako teda vidíte, z dlhodobého užívania Ašvagandy môžete ťažiť v mnohých ohľadoch.

Ašvaganda na stres, úzkosti a spánok

Tento článok sa zameriava predovšetkým na stres a úzkosť, takže sa pozrieme na to, čo konkrétne vám môže ponúknuť v tomto prípade.

Ašvaganda sa považuje za adaptogén, ktorý dokáže zlepšovať reakciu tela na stresovú záťaž. Deje sa to tak, že pôsobí na centrum v mozgu, ktoré je zodpovedné za našu stresovú reakciu. Keďže je menšia, než obvykle, môžete pociťovať menšiu mieru stresu a úzkostí. Okrem iného, Ašvaganda môže zlepšiť aj kvalitu spánku, ktorý so stresom a úzkosťami celkom veľmi súvisí. (Ak sa neustále niečoho bojíte, je pochopiteľné, že budete mať problém so zaspávaním.)

Čo to tá Ašvaganda vlastne je?

Keď teraz viete, čím všetkým pre vás môže byť užívanie Ašvagandy prospešné, pozrieme sa na nejaké základné informácie o nej. Ašvaganda, alebo aj Withanie snodárna, je vytrvalá rastlina, ktorej sa darí v tropickom až subtropickom prostredí. Najviac informácií o nej nám poskytuje indická Ajurvéda, v ktorej sa táto bylinka pomerne bežne používa.

Indovia si z nej vyrábajú špeciálny nápoj, ktorý sa robí tak, že sa rozdrví malé množstvo byliny (3-5 g) a následne sa uvarí vo vode, alebo v mlieku. Vzhľadom na to, že má tento nápoj veľmi špecifickú chuť, ktorá nemusí byť pre každého príjemná, je prípustné ho osladiť buď medom, alebo cukrom.

V Indii sa tento nápoj používa kvôli:

  • Podpore libida
  • Stimuláciu organizmu
  • Redukciu zápalov v tele

Keďže si s veľkou pravdepodobnosťou nebudete Ašvagandu pestovať svojpomocne doma, môžete jej prospešnosť otestovať tak, že ju skúsite dlhodobo užívať vo forme prírodných doplnkov stravy.

Aké sú vaše skúsenosti s Ašvagandou?

Zdroje informácií

https://www.healthline.com/nutrition/ashwagandha – 9 zdravotných benefitov Ašvagandy (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/318407 – Aké sú benefity Ašvagandy? (anglicky)

Vložiť komentár