Čo pomáha na menštruačné bolesti?

publikované , aktualizované 5. 1. 2023

Menštruácia prichádza u žien každý mesiac. Môžu ju sprevádzať kŕče v podbrušku, ktoré vystreľujú až do chrbta, bolesti hlavy, závraty aj hnačku. Menštruačná bolesť nás na niekoľko dní dokonale odrovná, napriek tomu musíme fungovať, chodiť do práce, starať sa o deti, rodinu a domácnosť. Ako si pomôcť od menštruačných bolestí spájaných s predmenštruačným syndrómom?

Prečo dochádza k menštruačným bolestiam?

Menštruačná krv z tela odteká krčkom maternice , ktorý má tvar valca s podlhovastým a úzkym otvorom uprostred. Hormonálne zmeny počas periódy spôsobujú roztiahnutie pôrodného kanála , čo sa niekedy môže prejavovať kŕčovitými bolesťami .

  • Primárna dysmenorea sa najčastejšie vyskytuje u mladých dievčat do prvého pôrodu, asi do 30. roku. Objavujú sa dlhodobé a často kŕčovité bolesti v kríži a podbrušku. Bolestivé sťahy svaloviny maternice spôsobujú najmä meniace sa hladiny hormónov počas cyklu, hlavne zvýšená hladina hormónov prostaglandínov a ovplyvňujúcich prekrvenie, zrážanie krvi. Majú svoju funkciu aj v imunitných a protizápalových procesoch. Počas menštruačného cyklu ovplyvňujú sťahy a pomáhajú vylučovať sliznicu maternice alebo endometrium. Pri ich zvýšenej činnosti dochádza ku kŕčovitému stiahnutiu maternicovej steny a bolesti. Hladina hormónov sa po pôrode väčšinou ustáli a bolesť vymizne.
  • Sekundárna dysmenorea sa vo väčšom množstve týka žien po pôrode. Menštruácia v takom prípade začína byť zrazu bolestivá, aj keď predtým taká nebývala. Pôvodcom bolesti môže byť nejaké ochorenie, napríklad endomentrióza, preto sa odporúča návšteva lekára.

Bolesti brucha pri menštruácii

Okrem vyššie uvedeného popisu vzniku bolestí môže byť príčina aj inde. Bolestivá menštruácia môže byť spojená so zápalovými chorobami čriev. Spoločným menovateľom môže byť endometrióza , ktorej presná príčina nie je doteraz známa. Základným znakom je výskyt tkaniva sliznice maternice aj v iných orgánoch , než v stene maternice. Hrozí ulcerózna kolitída a Crohnova choroba.

Bolesti hlavy pri menštruácii

Jedná sa o hormonálne podmienenú migrénu , ktorú podporia aj ďalšie spúšťacie faktory, ako je stres a chyby v životospráve. Väčšinou ide o migrénu bez aury. Záchvaty sa vyskytujú spravidla len 1. deň menštruácie . Pokiaľ bolesť hlavy pri menses dosahuje intenzitu skutočnej migrény, nasadzujú sa špecifické antimigreniká .

Bolesti chrbta pri menštruácii

Ak máte pri menštruácii bolesti chrbta , je niečo zle v oblasti vašej panvy, bedier, chrbtice , aj keď normálne týmito problémami netrpíte. Funkcia vnútorných orgánov a pohybového aparátu je totiž veľmi úzko prepojená. Akonáhle sa maternica masívne prekrvuje, zvyšná a začína krvácať , bolesť chrbta sa ozve. Ako znížiť menštruačné bolesti ? Musíte zapracovať na probléme pohybovom a problémy spravidla úplne vymiznú. Cvičenie vedie úprave svalového napätia predovšetkým v oblasti panvy , ale aj kríža a chrbta .

Čo pomáha na menštruačné bolesti

  • antikoncepcia – ovplyvňuje hladinu hormónov a tíši bolesť.
  • analgetiká a spazmolytiká tlmiace bolesť, hlavne protizápalová nesteroidná antiflogistika.
  • rebríček – vhodný na prípravu čaju proti menštruačným bolestiam
  • medovka – navodzuje celkové uvoľnenie organizmu
  • harmanček – uvoľňuje podobne ako medovka
  • alchemilka – má priaznivé účinky na ženské telo a hormóny
  • nechtík lekársky – na ženské problémy, cysty na vaječníkoch, gynekologických zápaloch i rakovine.
  • pupalka dvojročná – najlepšie už pár dní pred menštruáciou
  • čaj z maliníka – protizápalový a uvoľňuje kŕče hladkého svalstva, pomáha aj proti bolestiam pri menštruácii.
  • racionálny jedálniček – vyvážená strava, dostatok vlákniny, vitamíny, minerály, dostatočný pitný režim, málo jednoduchých cukrov a bez prejedania.
  • horčík – prispieva k normálnej svalovej a psychickej činnosť, zmierňuje únavu a vyčerpanie .
  • obmedziť kofeín – nadmerná konzumácia kofeínu, najčastejšie kávy či silného čierneho čaju, spôsobuje veľké straty horčíka.
  • obmedziť konzumáciu alkoholu a vyhnúť sa fajčeniu .
  • pravidelný a dostatočný pohyb – najmä mimo periódu, fitness aktivity, hormonálna joga, pilates aj brušné tance a posilňovanie svalov panvového dna.
  • prikladanie teplých obkladov a masáže – v období menštruácie, rozšíria cievy a relaxujú svalstvo, pomôže aj horúca sprcha a šálka teplého bylinkového čaju.
  • aromaterapia – na menštruačné kŕče pomôžu 100% esenciálne oleje do aromalampy aj na masáž podbrušku a krížovej oblasti s nosným olejom, muškát, šalvia, ružu, pomarančové kvety – neroli, mandarínka, tymián a harmanček.
  • akupunktúra a ďalšie alternatívne spôsoby liečby.

Ako sa zbaviť menštruačnej bolesti

Lekárom sa podarilo preukázať, že ženy, ktoré pravidelne cvičia a športujú, trpia menštruačnými bolesťami oveľa menej ako tie, ktoré sa žiadnej fyzickej činnosti nevenujú. Ak sa chcete bolestí a zdravotných problémov zbaviť, je vhodné zaradiť cviky pre posilnenie panvového dna , ako je hormonálna joga na menštruačné bolesti , pilates , ale aj návšteva u fyzioterapeuta , ktorý vám poradí, ako najlepšie cvičiť.

Vložiť komentár