Ako funguje princíp keto diéty? Je aj pre vegetariánov?

publikované , aktualizované 20. 10. 2022

Keď príde reč na keto diétu, mnoho ľudí netuší, čo sa dá od nej očakávať. Mnoho z nás má totiž diéty spojené s hladovaním a ďalšími nepríjemnými pocitmi, ktoré nie je ľahké prekonať. Okrem iného, niektorí ľudia sa môžu domnievať, že keto diéta je len pre ľudí, ktorí jedia mäso. Ako je to naozaj?

Ľudia, ktorí sa snažia schudnúť, hľadajú rôzne cesty, ktoré by im dokázali túto úlohu uľahčiť. Niekto ide na chudnutie cez drastické hladovanie, ktoré zrazí jeho denný kalorický príjem na ťažko uveriteľné minimum. (Čo by sme vám určite neodporúčali, pretože tento postup nie je rozumný, ani bezpečný.)

Vďaka väčšej informovanosti sa mnoho ľudí uchyľuje k proteínovej diéte , ktorá si rýchlo získala popularitu. Nie každý ale vie, na akom princípe proteínová diéta funguje. Navyše, málokto vie, či je vhodná aj pre vegetariánov.

Preto sa na všetko dôležité pozrieme nižšie.

Čo je keto diéta?

Keto, proteínová, či bielkovinová diéta, je stravovací smer, ktorý výrazne obmedzuje príjem sacharidov a škrobov . Namiesto toho človek do jedálnička zaraďuje väčšiu porciu proteínov, zdravých tukov a vlákniny.

Kvôli tomu, že telo nemá v jedálničku sacharidy, dôjde k stavu, ktorému sa hovorí ketóza . V jej priebehu dochádza k tomu, že telo využíva energiu, ktorá je uložená v jeho tukových zásobách. Tým pádom teda dochádza k požadovanému chudnutiu.

Výhody a nevýhody proteínovej diéty

Proteínovú diétu sprevádza mnoho kontroverzií. Niektorí ľudia sa napríklad obávajú toho, že im môže stúpnuť hladina cholesterolu. Preto sa pozrieme na jej klady a zápory.

Medzi plusy proteínovej diéty patria:

  • Možné zlepšenie atletických výkonov
  • Rýchla redukcia tukovej hmoty
  • Stabilnejšia hladina krvného cukru
  • Pocit sýtosti

Čo sa týka rizík, treba počítať s:

  • Keto chrípkou (telo tak reaguje na nedostatok sacharidov)
  • Rizikom zápchy (riziko je možné obmedziť dostatočným prísunom vlákniny)
  • Rizikom deficitu niektorých dôležitých živín následkom reštrikcií
  • Rizikom srdcového ochorenia
  • Rizikom príliš nízkeho krvného cukru (to platí hlavne pre diabetikov )
  • Nepretržitým nárastom a úbytkom hmotnosti, pokiaľ si proteínovú diétu zvolíte pre krátkodobé chudnutie

Pokiaľ chcete mať istotu, že je pre vás proteínová diéta bezpečná, svoj zámer najprv konzultujte so svojím ošetrujúcim lekárom. Predovšetkým v prípade, že sa s niečím dlhodobo liečite.

Proteínová diéta a vegetariáni

Proteíny sa nachádzajú hlavne v mäse av živočíšnych výrobkoch. Z toho dôvodu sa môžu osoby, ktoré ich odmietajú konzumovať, domnievať, že proteínová diéta pre nich nie je vhodná. V skutočnosti však existujú spôsoby, ako môžu na proteínovú diétu nabehnúť aj ľudia, ktorí preferujú vegetariánsky spôsob stravovania.

Medzi potraviny, ktoré môžu vegetariáni v priebehu proteínovej diéty jesť, patria:

  • Výrobky z kokosu (kokosové mlieko, kokosová múka…)
  • Zdravé oleje
  • Orechy a semienka
  • Zelenina s nízkym obsahom škrobu (zelené šaláty, cuketa, brokolica, karfiol…)
  • Tofu, tempeh a ďalšie bezmäsité zdroje proteínov
  • Plnotučné rastlinné náhradky mliečnych výrobkov
  • Avokádo
  • Bobuľovité ovocie
  • Bylinky, korenie, lahôdkové droždie…

Naopak sa neodporúča jesť iné druhy ovocia ako tie, ktoré sme vymenovali v zozname uvedenom vyššie. Tiež sa príliš neodporúčajú strukoviny, alkoholické a sladené nápoje, spracované výrobky, priemyselne aj doma vyrábané omáčky a podobne.

Dodržovali ste niekedy keto diétu? Ak áno, boli ste spokojní s výsledkom svojho snaženia?

Zdroje informácií

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/ketogenic-diet/ – Všetko o keto diéte (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/vegan-keto-diét – Vegánska keto diéta (anglicky)

 

Vložiť komentár